آیاتی ازقرآن در شأن حضرت فاطمه سلام الله علیها در منابع اهلسنت
در خصوص آیه تطهیر (.إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُلِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا) در حدیث3206 سنن ترمذی آمده است وقتی این آیه نازل شد پیامبر (ص) شش ماه متوالی به در خانهحضرت زهرا (س) مراجعه و این آیه را تلاوت میكرد.
همچنین در حدیث 2424 صحیح مسلم نیز آمده است؛ حضرتپیامبر (ص) به خانه زهرا (س) میرفت، پارچه پشمینه به دور خود و اهل خانه میپیچیدو این آیه را تلاوت میكرد. ماجراهای مشابهی نیز در كتابهای فضائلالصحابة و معجمالكبیرنقل شده است.
آیه 61 سوره آلعمران (.فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُأَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ.)به عنوان مدرك دیگری برای اثبات حقانیت حضرت زهرا (س) می باشد که در جلد چهارم، حدیثشماره 32 صحیح مسلم از زبان سعد بن أبی وقّاص» آمده است كه وقتی آیه مباهله نازل شد،پیامبر (ص)، علی، زهرا و حسنین علیهمالسلام را صدا كرد تا با آنها در محل موعود حاضرشود. این حدیث در كتاب سنن ترمذی، جلد 5، حدیث شماره 3724 نیز آمده است.
همچنین آیات 7 تا 9 سوره مباركه انسان و ماجراینذر حضرت علی (ع) و فاطمه (س) و روزهداری آنها و بخشش افطار به فقیر، یتیم و اسیراست و این روایت در جلد چهارم، صفحه 169 تفسیر كشاف آمده است. یكی دیگر از آیاتی كهشأن نزول آن را مرتبط حضرت زهرا (س) میدانند، آیه سوره مطففین (كَلَّا إِنَّ كِتَابَالْأَبْرَارِ لَفِی عِلِّیِّینَ) است. در جلد دوم صفحه 405 شواهد التنزیل آمده استكه ابنعباس، مصادیق ابرار» در این آیه را جویا میشود و پیامبر (ص) اهلبیت (ع) رامعرفی میكند.
علاوه بر اینها آیه 9 سوره (وَالَّذِینَ تَبَوَّؤُواالدَّارَ وَالْإِیمَانَ مِن قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَیْهِمْ وَلَا یَجِدُونَفِی صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِّمَّا أُوتُوا وَیُؤْثِرُونَ عَلَى أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَبِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ) رانیز یكی دیگر از این آیات میتوان عنوان كرد؛ در شواهدالتنزیل و مجمعالبیان آمده استكه ابنعباس از پیامبر در خصوص یؤثرون» سؤال كرد كه یا رسولالله! این جماعت كیستندكه خدای تعالی محبت آنها را بر ما واجب گردانیده است؟ و فرمود: علی و فاطمه و حسن وحسین (ع).
ضمن اینکه در آیه 35 سوره نور (اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِوَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍاُّجَاجَةُ.) مشكوة» چراغدانی است كه از قسمتهای مختلف چراغ محافظت میكند. روایاتمختلف مراد از مشكوة» را حضرت زهرا (س) دانستهاند، چرا كه از وظایف ایشان حفظ اعضایچراغ یعنی پیامبر (ص) امیرالمؤمنین و حسنین (ع) بود. شبههای نیز مطرح میكنند كه درجریان آتشزدن خانه امیرالمؤمنین (ع) چرا با وجود حضور علی (ع) در خانه، حضرت زهرا(س) پشت درآمد؟ یكی از دلایل این حضور، مشكوة بودن» حضرت زهرا (س) است كه برای حفظیكی از اعضای چراغ اقدام كرده، چنانچه پیش از آن نیز در ماجرای جنگ احد و مجروح شدنپیامبر (ص) از ایشان نگهداری و مراقبت كرده بود.
در خصوص دلیل دوم پاسخ به شبهه بایستی گفت: خودحضرت زهرا (س) در یكی از روایات میفرماید: آمدم پشت در تا مهاجمان خجلتزده شوندو به حرمت دختر رسول خدا (ص)، از تصمیم خود بازگردند. البته دلیل دیگری هم برای حضورحضرت زهرا (س) عنوان شده كه همانا اهمیت ولایت و دفاع از ولی عصر است.
در مورد آیات إنّا انزلناه فی لیلة المباركة» وإنّا انزلناه فی لیلة القدر» در تفسیر فرات كوفی، لیلة» را فاطمه» معرفی كردهاند،بدین معنا كه خداوند قرآن را در شأن وجودی حضرت زهرا (س) نازل كرده است. این حدیثدر جلد اول ، صفحه 478 كتاب كافی نیز موجود است.
و همچنین شأن نزول سوره مباركه كوثر در شرح نهجالبلاغهابنابیالحدید» مرتبط با حضرت زهرا (س) عنوان شده است
میلاد صارمی نایینی
درباره این سایت